Õppetükid Õppetunnid Töölehed

4.peatükk: Kuidas hoida suu tevist?

Neljandas peatükis tutvutakse väliste teguritega, mis mõjutavad meie suu tervist ja mille abil on võimalik hoida suu tervena. Läbi mängulise tegevuse kinnistatakse eelmises peatükis õpitut ning selgitatakse toitumis- ja suuhügieeni harjumuste mõju suu tervisele.

Ülevaade

Peatükk annab ülevaate välistest teguritest, mis mõjutavad meie suu tervist ja mille abil on võimalik hoida suu tervemana. Praktilise tegevuse käigus, saavad õpilased võimaluse ise osaleda dramatiseeringus, mille kaudu nad mängivad läbi hambakaariese tekke ja kinnistavad 3 peatükis “Kes elab meie suus” õpitud teadmisi.

Õpilased mõistavad, et süües vähem magusat ja tärkliserikkaid toite, külastades regulaarselt hambaarsti ning pestes hambaid fluoriidi sisaldava hambapastaga on võimalik positiivselt mõjutada oma suu tervist.

Oleevalt vanusest on soovitatav teemasid käsitleda üksikult erinevate tundide kaupa.

Kasutatavad materjalid

• Teemapõhine taustinformatsioon õpetajale
• Tunni ülesehitus
• Töölehed

Eesmärk

• läbi tegevuse selgitada ja kinnistada kuidas suu bakterid tekitavad hambakaariest
• selgitada õpilastele, kuidas nad saavad hoida oma suu tervena jälgides millal ja mida nad söövad ja teostades kvaliteetset suuhügieeni.

Tulemus

Õpilased mõistavad ja kinnistavad teadmisi:
• et bakterid sarnaselt teistele elusolenditele paljunevad, vajavad tegutsemiseks toitaineid ning tekitavad jääkprodukte
• hambahaiguste tekke protsessi: bakterid + suhkrud ja tärklis = hape =hambakaaries;
• et teatud toidud ja liiga sagedased toidukorrad ning näksimine võimaldavad bakteritel toota suus hapet mis põhjustab hammaste lagunemist;
• et süües tervislikku toitu kindlatel toidukordadel ning igapäevase kvaliteetse suuhügieeniga on võimalik hoida oma hambaid tervetena.
• et hambapastades kasutatav fluoriid ja hambaravis paigaldatavad hermeetikud aitavad kaasa heale suutervisele ja seeläbi ka kogu üldtervisele.

 

Ettevalmistus:

1. Loe läbi taustinformatsioon õpetajale
2. Tutvu teemapõhiste töölehtedega
3. Prindi ja valmista ette tunnis kasutada planeeritavad materjalid ja vahendid

 

Ideed 4.peatüki integreerimiseks erinevate õppeainetega!

Inglise keel
Mäng bakteritest (eeldab arvuti kasutamise võimalust ja pildiprojektsiooni seinale)

Matemaatika
Arvutamine:
Liisi harjab iga päev kaks korda päevas hambaid. Kui mitu korda harjab ta hambaid kokku ühes kuus, milles on 30 päeva?

Mari harjas hambaid ühel nädalal 2 korda päevas, järgmisel nädalal unustas ta harjata hambaid hommikuti ja pesi neid vaid õhtuti. Mitmekordne erinevus on hambapesu kordade vahel?

Suuhügienist selgitas Taavile, et kaariese vältimiseks tuleb vähendada happerünnakute sagedust hammastele. Selleks tuleb poisil lõpetada näksimised põhisöögikordade vahel. Esimesel nädalal Taavi siiski näksis ja jõi mahla 6 korral ja teisel nädalala 3 korral söögikordade vahel. Kolmandal nädalal sõi Taavi kõigil põhisöögikordadel kogu toidu korralikult ära ega näksinud enam kordagi vahepeal. Kui mitme kordne erinevus on Taavi esimese ja teise nädala näksimiste vahel? Aga teise ja kolmanda nädala näksimiste vahel?

Suuhügienist kontrollis õpilaste hambaharju ja selgus, et enamusel oli vajalik need vahetada uute vastu. Selles klassis oli 45 õpilast; ühes karbis on aga 10 hambaharja. Mitu karpi hambaharju peab suuhügienist kooli saatma, et kõik õpilased saaksid uue hambaharja? Samuti soovib ta saata igale õpilasele paki hambaniiti ja tuubi fluoriga hambapastat. Mitu hambapastat ja hambaniiti peab ta saatma, et iga õpilane saaks ühe komplekti?

Hulgad (sobib kasutamiseks ka käsitöö tunnis):
Paluge õpilastel koguda ja tuua kooli erinevaid pilte toitudest. Jagage need erinevatesse hulkadesse “hambasõbralikud” ja “hambavaenulikud”. Lõigake suurest paberist välja kaks hamba kuju, joonistage ühele hambale tume kaariesekahjustus, pealkirjastage hambad ja kleepige pildid vastavatele hammastele.

Käsitöö
Valmista õpilastega piltide järgi hammaste mudelid, mille abil saab selgitada ja võib harjutada hammaste puhastamise tehnikat. Vasakul pildil kasutatud munakarpi ja värvilist paberit. Sobib niiditamise tehnika harjutamiseks. Paremal pildil kasutatud plastmasspudeli alaosa, mis värvitud vesivärviga. Hammaste hõõrumisel eemaldub ka värv ehk hambakatt.

 

Vaata lisaks | 4.peatükk: Kuidas hoida suu tevist?
1.õppetükk: Fluoriid
2.õppetükk: Silandid
3.õppetükk: Hambasõbralik toitumine
4.õppetükk: Suuhügieen
Katse “Happerünnak ja muna”
Taustinfo õpetajale
Õppetund 1: Bakterid tööhoos