Õppetund 3: Kuidas tegutseb suu söömisel

24 nov 2014

Söömise jälgimine

Eesmärk: kinnistada peatükis õpitut ja seostada praktiliselt suu erinevaid osasid nende funktsiooniga.

1. Meenuta õpilastele, et nad nimetasid suu söömisfunktsiooni.
Alustuseks palu neil imiteerida suuga erinevaid söömisel tehtavaid liigutusi.

2. Peske käed ja jaga igale õpilasele kas kreeker, tükk leiba või porgandit (midagi mida peab söömiseks hammustama ja mis oleks kuivema konsistentsiga).

3. Rõhuta, et nad ei pistaks toitu ühe ampsuna suhu vaid hammustaksid sellest tüki ja paneksid seejuures tähele, kuidas nad seda söövad.

4. Palu seejuures neil tähele panna järgnevat:
a) milliseid hambaid nad kogu söömise vältel kasutavad?
b) milliste hammastega hammustasid, millistega mälusid?
c) milliseid muutusi nad suus veel tunnevad (suurenenud süljevool)?
d) mis aitab toidul suus püsida?

5. Samaaegselt õpilaste poolt antavate vastustega kirjuta tahvlile need 2 tulpa:
esimeses tulbas tegevus ja teises millise suu osaga me seda teeme

Minu suu aitab mul süüa
Mida ma tegin Millist suu osa kasutasin
hammustasin eesmised lõikehambad, lõualuud
mälusin tagumised hambad, lõualuud
liigutasin toitu suus keel, lõualuud
neelatasin keel, neel
hoidsin toitu suus huuled, põsed
toit muutus pehmemaks sülg


6. Selleks et juhtida tähelepanu ka süljele ja selle rollile suus, küsi lastelt järgnevat:
- kas toit jäi kogu söömise ajal sama kõvaks kui see oli suhu pannes ja esmalt hammustades?
- millal hakkas see muutuma pehmemaks?
- mis seda pehmemaks muuta aitas?
- kas nad oleksid saanud toidu alla neelata, kui see ei oleks pehmemaks muutunud?
Kui õpilased nimetavad sülge, lisa ka see tabelisse.
Vestluses võib esmalt kasutada õpilaste poolt nimetatuid väljendeid sülje kohta nagu ila ja tatt. Järgmistes peatükkides tuleb sülg, selle olemus ja funktsioon täpsemalt kõne alla.

7. Küsi õpilastelt mis maitsega toit oli? Kas nad teavad kuidas nad maitset tunnevad? Selgita, et keele erinevates kohtades asuvad näsad, tänu millele me tunneme erinevaid maitseid.

8. Selgita, et maitse tundmiseks on vaja sülge ehk söögis olevad ained peavad süljes lahustuma. Kui keel on kuiv ja sülge vähe, siis me maitset ei tunne.

Katseta!
Ava suu, kuivata keel pabertaskurätiga ja pane keelele küpsise või muu toidu tükk. Ära keelt liiguta! Kas tunned maitset?
Siinkohal võib kasutada taas ka “suu peegli” mängu ja paluda vaadelda kaaslasega teineteise keelt. Selgita, et keele pinnal on näha väikesed täpikesed (maitsenäsad), mida nad võivad märgata kaaslase keele külgedel ja tagaosas.



Vaata lisaks | 1.peatükk: Suur suu
Õppetund 3: Kuidas tegutseb suu söömisel