2.peatükk: Suu sisemus

2 juuli 2014

Teise peatüki eesmärk on suurenda õpilaste teadlikkust suuõõne sisemusest. Selleks tutvutakse põhjalikumalt eelmises peatükis vaadeldud suu sisemuse ja selle erinevate osadega, kinnistades sedasi ühtlasi ka juba käsitletud teemasid.

Selleks, et suurendada õpilaste teadlikkust suuõõne kohta:

  1. kasutavad õpilased oma sõrmi, millega tunnetavad erinevaid struktuure suus.
  2. vaadeldakse põhjalikumalt erinevaid hambatüüpe, nende kujusid, funktsioone ja hamba ehitust.
  3. selgitatakse palju hambaid ja mitu komplekti neid inimesel elu jooksul üldse on

Põhjalikumalt selgitatakse ka sülje tähtsust.

Teema kokkuvõtteks ja aktuaalsena hoidmiseks võib koostada klassi stendile näiteks graafiku õpilaste hammaste arvust ja/või valmistada hambahaldja teatetahvli, kuhu märkida alati üles, kui kellegil klassis on hammas vahetunud. Olenevalt vanusest on soovitatav teemasid käsitleda üksikult erinevate tundide kaupa.

 

Kasutatavad materjalid

 

Eesmärk

  • suurendada üldiselt laste teadlikkust suust kui keskkonnast, kus leidub mitmeid struktuure mis kõik täidavad omavahel seotuna erinevaid funtsioone
  • pöörata tähelepanu erinevatele hambatüüpidele ja nende ülesandele söömisel ja rääkimisel

 

Tulemus

  • õpilased mõistavad, et suu keskkonnas on mitmeid erinevaid struktuure, millest osasid on võimalik vaadelda ja katsuda, osad on aga silmale nähtamatud ja nende vaatlemiseks on vaja spetsiaalseid abivahendeid nagu näiteks röntgenpildid.
  • õpilased teavad kui palju hambaid inimesel on ja millised on erinevate hammaste funktsioonid
  • õpilased on tutvunud hamba ehitusega ja hamba erinevate pindadega

 

Ettevalmistus:

  1. Loe läbi taustinformatsioon õpetajale
  2. Tutvu teemapõhiste töölehtedega
  3. Prindi ja valmista ette tunnis kasutada planeeritavad materjalid ja vahendid

 

Ideed integreerimiseks teiste õppeainetega

Eesti keel ja kirjandus
Paluda õpilastel otsida ütlusi, vanasõnu, nalju jm. huvitavat hammaste, suu ja sülje kohta

Loov kirjutamine

Õpilaste loovuse elavdamiseks võib paluda neil, olenevalt vanusest, kirjutada kas kirjand või jutuke, alustades seda järgnevalt:

“Eile helistas mulle hambahaldjas ja palus mul teda mõned päevad asendada. Olla mõned päevad haldjas! Vau! Veel enne kui kõne lõpetasin, keerlesid mu peas ideed, mida kõike ma nendel päevadel teha saan. Esimene asi, millele ma mõtlesin.....”

või

“Ootamatult ilmus ei tea kust minu tuppa tulnukas - minust väiksem, roheline, suure pea ja pikkade kätega. See oli veidi ehmatav kuid sugugi mitte hirmus! Veider ja mõistmatu oli minu jaoks, kuidas ma teda kuulsin ja mõistsin, sest peale suurte sõbralike silmade ei olnud tema näos midagi - ei suud ega nina!
Igatahes soovis ta teada kõike inimese hammastest. Küsimusi jagus tal nagu seeni pärast vihma. Seega otsustasin alustada selgitamist päris algusest.....

Kunstiõpetus

Samadel teemadel võib paluda lastel joonistada kunstiõpetuses pilte/postreid.

Käsitöö

Meisterdage koos lastega suur suu poster, mille ümber võib koondada ajapikku suutervise teemalisi sõnumeid! Šablooni lõiked suurendada töölehe “Minu hambakaart” järgi.

Vajalikud materjalid:
A5 formaadis aluspaber, punane värviline paber, valged vahukommid, käärid, liim.
Punasest paberist lõigata šablooni järgi välja avatud suu ja kleepida see aluspaberi keskele.
Keele šablooni järgi lõigata välja keel ja kleepida avatud suu keskele reljeefselt (st. kleepida keele tagumine osa ja eesmine osa, jättes keskele väikese kumeruse).
Vahukommidest lõigata pikkupidiselt esmalt lõikehambad, kolmnurkselt silmahambad, ja ristilõikega molaarid. Kleepida vastavad hambatüübid nii ülemisele kui alumisele hambakaarele õigetele kohtadele.

Loodusõpetus

Vaadelge erinevate loomade hambaid ja arutage kuidas need asetuvad arvestades seda, millist toitu teatud loom sööb. Olenevalt vanusest võib õpilastel endal lasta koguda materjale ja pilte erinevate loomade ja kalade hammastest, uurida põnevaid fakte jne.

Ajalugu

Vanemates klassides võib õpilastelt paluda ise otsida internetist hammaste, suu ja süljega seotud uskumusi, rituaale vms. ja koostada nendest näiteks suutervise nädalal stendidele postreid. Nii saab info ühildada veelkord ka kunstiõpetuse tundidega.



Vaata lisaks | 2.peatükk: Suu sisemus