Selgitatakse bakterite ja toitumise mõju kaariese tekkes ning suuhügieeni olulisust ja teostamist
Arutelude, tegevuste, katsete ja mängude kaudu kinnistavad õpilased teadmisi
bakterite rollist hambahaiguste tekkel ning mõistavad toitumise tähtsust suutervisele
Eesmärk: mänguliselt visualiseerides aidata õpilastel mõista hambahaiguste tekke protsessi.
• Tutvu teemapõhise materjaliga “Taustinformatsioon õpetajale”
• Valmista ette materjalid, mida vajad tegevuse läbiviimiseks.
• Prindi materjalid mida plaanid tunnis ja kodutöödena kasutada ning teemapõhised postrid õpilastele jagamiseks.
Enne tegevust lugege läbi kogu “Bakterid tööhoos” dramatiseering , et mõistaksite enda ja õpilaste rolle selles. Dramatiseeringu puhul on osalevate õpilaste arvu võimalik muuta nii, et kõik oleksid mingil moel tegevusse kaasatud.
“Bakterid tööhoos” dramatiseering on tõlgitud ja kohandatud;
dramatiseeringus kasutatud fotod:
https://science.education.nih.gov/supplements/nih2/oral-health/default.htm
“Bakterid tööhoos” läbiviimiseks valmista ette järgnevad materjalid:
• kollaažid "kõrge toiteväärtusega toiduained ja madala toiteväärtusega toiduained"
• punane lõng või nöör (suupiirjoonte maha märkimiseks)
• liimiribaga väikesed märkmepaberid
• hari (kasuta kas hambaharja või väikest käepidemega puhast põrandaharja)
• valged ja mustad (erinevad suurused) paberist rõngad kaariese visualiseerimiseks
Jagage järgmised rollid (muuda vastavalt klassi õpilaste arvule): !
• 4. õpilast mängivad hambaid
• 4. õpilast mängivad baktereid- asetavad kleepuvaid märke nende õpilaste peale, kes mängivad hambaid
• 1 õpilane mängib kõrge toiteväärtusega toiduained
• 1 õpilane mängib madala toiteväärtusega toiduained
• 1 õpilane mängib hambaharja (märkus: Hambaharja roll on mõnevõrra keerulisem, seega on soovitav, et seda mängiks õpetaja).
Õpilased, kes mängivad hambaid võib “riietada” valgetesse prügikottidesse, või lõigata tugevamast paberist suured hambakujud mida hamba rolli täitvad õpilased käes hoiavad. Valige, mis tundub sobivam ja selgitage, et sedeleid mida “bakterid“ “hammastele” kinnitavad võib panna vaid valgele kilepinnale või papist hambakujule mida hammast etendavad õpilased käes hoiavad.
Seleta õpilastele kuidas edasine tegevus toimub.
Märgista tegevuspiirkond:
Selleks võib kasutada ovaalsesse ringi seatud toole või märgistada avatud suu piirjooned punase lõnga või nööriga põrandal. Ring peaks mahutama kuni 15 õpilast.
Anna igale bakterit mängivale õpilasele kattu sümboliseerivad kleepuvad värvilised paberid (kasutada võib liimiribaga väikeseid märkmepabereid) ja kollaažid kõrge ja madala toiteväärtusega toiduaineid mängivale õpilasele.
Alustada tegevust, öeldes:
Nii mõndagi, mis toimub meie suus on võimatu silmaga näha. Täna proovime mängides ette kujutada, mis meie suus tegelikult kõik toimub. Suu on praegu meil täiesti tühi. Mis seal olema peaksid?
Oodake kui lapsed vastavad, et hambad.
Just! Õige! Alustamegi sellest, et paneme mõned hambad meie mängu suhu.
Neli õpilast "hambad" seisavad poolkaares üksteisele lähedale maha märgitud suu piirjoonete sisse. Palu, et üks õpilane seisaks teistest hästi natuke taha poole ja säilitaks oma sellise koha kogu mängu ajal. (tema kujutab suus hammast mida on hambakaares raskem puhastada).
Jätka tegevuse selgitamist: “Me teame, et suus elab palju baktereid, mida me ei näe. Täna aga kujutleme, et me näeme neid imetillukesi paharette, kes meie suus hambahaigusi põhjustavad. Meil ei ole klassis, kogu koolis ega ka kogu meie kodukohas nii palju inimesi, kui palju baktereid tegelikult ühes suus elab. Seega kujutame ette, et iga õpilane kes bakterit mängib esindab tegelikult miljonit pisikest bakterit.
Juhenda õpilasi, kes mängivad "baktereid" sisenema suhu ja palu neil kas põlvitada, istuda või seista "hammaste lähedusse." Palu neil enne märguannet, mille neile annad, esialgu mitte midagi teha.
Selgitage “bakteritele” nende ülesannet nii: “Mäletate, rääkisime, et bakterid toodavad hapet ja moodustavad hammastele kattu?! Kleepuvad paberid teie käes on nagu hape ja katt, mis kleepub hammastele ja põhjustab hambakaariest.
Kui ma ütlen start, siis kleebite teie oma käes olevaid pabereid nii palju ja nii kiiresti kui jõuate “hammastele” ja kui ma ütlen stopp, siis istute jälle oma kohtadele tagasi (rõhuta, et kellegile ei tohi oma liikumise ja keepimisega kogemata liiga teha).
Ütle start! Bakterid asuvad tegevusse ja umbes 15 sekundi pärast lausu stopp. Suuna bakterid uuesti oma kohale suus istuma.
Palu ühel õpilasel mängult pigistada hernetera suurune täpp kujutletavat
hambapastat hambaharjale (võite kasutada tavalist hambaharja või siis
väikest käepidemega puhast põrandaharja, mida on parem koge mängu jooksul näha).
Hoides harja õpilastele nähtavalt seleta: “Kui me harjame oma hambaid
hambaharjaga, millele on pandud hernetera suurune täpp fluoriidi sisaldavat hambapastat siis aitame oma hammastel püsida tugevad. Vaid harjates saame nühkida hammastelt maha baktereid kes hammast selle pinnal elades ja hapet tootes lõhkuda tahavad”.
Astu nüüd ka ise “suhu” ja harja “hambaid”, eemaldades seejuures hambalt ära ka sinna kleebitud pabereid. Ära puhasta kõiki hambaid, st. jäta osad paberid siiski hammaste külge alles. Harja muuseas suust välja ka üks “bakter”, nii et sinna
jääb neid istuma nüüd ainult kolm.
Jätka selgitades toitumise mõju suutervisele järgnevalt:
“Alati kui me sööme, toodavad bakterid hapet ja moodustavad kattu. Ka siis kui sööme toite, mida nimetatakse tervislikeks nagu leib, piim, puuviljad ja köögiviljad. Kõiki neid vajab meie organism, et püsida terve ja tugevana."
Palu, et "kõrge toiteväärtusega” toitainete kollaazi hoidev õpilane astuks suhu, hoides enda käes olevat pilti kõrgel ja teeks mõned ringid suus.
Selgita, et bakteritel on võime toota endale uusi kaaslasi. Palu, et kaks õpilast kes mängivad baktereid kutsuks suust väljaspool seisvate laste hulgast endale
kaaslase. Anna uutele “bakteritele” ka kleepuvad märkmepaberid. Jälgi, et õpilaste arv suus ei muutuks liiga suureks, olenevalt ruumi suurusest võib paluda, et vaid üks “bakter” kutsuks endale kaaslase.
Lausudes start, kleebivad kõik suus olevad bakterid uuesti hammastele oma paberid ja peale “stopp” kõlamist istuvad tagasi oma kohtadele (Juhata, et õpilased kleebiksid pabereid kogu “hamba” pinna peale).
Selgita järgnevalt: Meie keha ei vaja toimimiseks komme, küpsiseid, kartulikrõpsusid, karastusjooke. Sellise toitumisega ei jõua meie keha pikalt terve püsida.
Palu madala toiteväärtusega toidukollaaži hoidvat õpilast jalutada samuti paar ringi suus. Selgita, et sellised toiduained meeldivad eriti hästi bakteritele, kes saavad siis suus pidu pidada, koguvad neist palju jõudu ja toodavat endale kohe ka palju uusi kaaslasi kellega koos omakorda toota palju hapet ja kattu meie hammastele.
Palu, et iga bakterit mängiv õpilane valiks endale lisaks ühe kaaslase kelle tooks samuti suu sisse. Nii annad ka seni pealtvaatajana seisnud õpilastele võimaluse mängus osaleda. Anna igale uuele bakterile ka kleepuvad paberid.
Ütle taaskord start ja kõik bakterid kordavad paberite kleepimist hammastele. Kui oled lausunud stopp, siis palu, et kõik pööraksid tähelepanu hammastele. Valget pinda peaks olema vähe paista, hambad peaksid olema korralikult kaetud katuga ehk mängus - paberitega. Võid sama tegevust bakterite juurde kutsumisest alates veelkord korrata ja paluda uuest toidukollaažide hoidjatel teha oma ringid suus ja bakteritel kleepida uuesti sildikesi hammastele.
Selgita, et mida sagedamini me toidukordade vahel näksime seda rohkem kattu ja hapet meie hammaste küljes ja suus on ning sülg ei suuda siis meie hambaid enam kaitsta.
Järgnevalt selgita, et hambapesu puhastab meie hambad katust ja hambapastas olev fluor muudab need vastupidavamaks bakterite poolt toodetavale happele. !
Korda taas hammaste pesemise osa. Mängus “hambaid pestes” jäta puhastama hammas, mis asub teistest tagapool. Pesu ajal “pese suust” taas ära/välja ka mitu “bakterit”.
Selgita: Kui me toidukordade vahel sageli näksime või kui me ei puhasta oma hambaid korralikult puhtaks, nii nagu näha ka praegu kus hammastel on ikka veel kleepuvaid pabereid siis hakkab happarünnaku toimel tekkima meie hambasse auk. Alguses on see silmale nähtamatu matt kriitjasvalge laik hamba pinnal. See ei ole veel õõnes auk, vaid hambaga tasapinnaline. Kui nüüd hammast hoolikalt fluori sisaldava pastaga pesta ja puhastada ning süüa vaid kindlatel söögiaegadel ning janu korral juua vaid puhast vett siis ei pruugi hammastesse kunagi auke tekkidagi.
Kleebi nüüd eelnevalt ettevalmistatud üks või kaks valget laiku ühele “hambale” värviliste katupaberite peale. Vali erinevad kohad ja üheks kohaks kindlasti ka teistest tagapool seisev hammas, mis kujutab raskemi ligipääsetavat kohta hambaharjale suus (võid sellel kleepida laigu “kontaktpinnale” ehk küünarnukile).
Selgita veelkord: “Nendest valgetest laikudest ei pruugi mitte alati areneda hambaauk. Juhtub see vaid siis, kui me kogu aeg toidame baktereid ehk jätkame söögikordade vahel näksimist ja magusate jookide joomist ning ei puhasta hommikul ja õhtul korralikult oma hambaid. Siis hape ja katus elavad bakterid
mädandavad meie hambasse tõesti korraliku koleda augu.”
Nüüd aseta valge paberi peale must laik, mis sümboliseerib hambaauku.
Selgita: “Nagu te näete on see auk sellises kohas, mida on suus raske puhastada. Me räägime küll hamba august, kuid tegelikult on see tõsine haigus suus ja seda nimetatakse hamba kaarieseks.
Hambaauk ehk hamba kaaries ehk hambamädanik. Kes on käinud metsas jalutamas ja näinud mädanevaid puu kände, mis on seest õõnsad ja pudenevad kokku neid kergelt puudutades? Täpselt sama juhtub ka meie hambaga, kui me näksime sageli toidukordade vahel, ei lase oma hammastel puhata ja ei puhasta neid hommikul ja õhtul korralikult bakteritest puhtaks.”
Selleks et visualiseeirda õpilastele veel paremini hambaaugu teket võib valmistada lisaks veel kaks suuremat ringi, mida oma jutu saatel hamba pinnale teineteise peale asetad, nii et lõpuks rohkem kui pool hammast on kaetud musta ringiga.
Räägi õpilastele: “On veel üks moodus, kuidas kaitsta oma hambaid ja muuta hambapesu veidi lihtsamaks. Selleks on hermeetikumid ehk silandid. Uus sõna, kuid tegelikult on see valge või läbipaistev vedelik millega hambaarst või suuhügienist katab teie hamba krobelise pinna, et muuta see siledamaks. See kaitseb hammast samamoodi nagu kiiver kaitseb teie pead kui jalgrattaga sõitma
lähete.”
Võite jutu visualiseerimiseks kasutada kas kellegi jalgratta kiivrit või vihmavarju asetades selle ühele “hambale” pähe. Selgitamaks kuidas kaitseb silant hammast paluge ühel bakteril kleepida kiivrile oma paber ja selgitage, et paber ehk katt ja hape ei puutu nüüd kokku hamba pinnaga ja nii on hammas paremini kaitstud kaariese eest.
Selgitage, et silandiga kaetakse vaid tagumised purihambaid - “mäletate, need mille mälumispinnal on sügavad vaod ja mille põhjast on keeruline kattu eemaldada. Silant ei kaitse hambaid kogu elu, vaid kulub ajapikku hambapinnalt maha, kuid selleks ajaks olete teie juba nii tublid, osavad ja targad, et saate suurepäraselt hakkama ka oma tagumiste hammaste puhastamisega ning teate, et sellest kui mitu korda ja mida te päeva jooksul sööte/joote oleneb ka teie suu tervis!”
Jätkake mängu bakterite kleepimise osaga ja hammaste pesu kordamisega seni kuni näete et õpilastel püsib huvi. Jälgige, et kaasaksite tegevusse kõiki õpilasi. Jälgige nende huvi ja suunake teemast arusaamist järgnevate küsimustega:
• Kui te sööte ja joote, mida siis bakterid teevad?
• Mis juhtub bakteritega kui te kasutate hambaharja?
• Miks on vajalik hammaste pesu ajal lisada harjale hambapastat?
• Millised söögid ja joogid meeldivad bakteritele kõige rohkem?
• Mida nad siis toodavad?
• Kuidas me saame muuta bakterite elu suus ebamugavaks?
• Milline tegevus bakteritele ei meeldi?
• Mida me saame teha, et baktereid oleks suus vähem ja nad toodaksid vähem hapet?
HAPPERÜNNAK JA BAKTERID
Visualiseerimaks bakterite osalemist happerünnakul võib teha ka katse pärmiga
Vajalikud materjalid: 2 kaussi, pärm, vesi, suhkur, lusikas
Tegevus
- Kleebi ühele kausile silt “SUHKUR” .
- Aseta mõlemasse kaussi võrdne kogus pärmi
- Lisa “SUHKUR” sildiga kaussi 1 spl.täis suhkrut ja sega see pärmiga
- Vala mõlemasse kaussi 1 dl sooja vett
- Oota 8-10 min, reaktsiooni käivitumist oodates selgita õpilastele happerünnaku olemust (kasuta taustinformatsiooni õpetajale). Kui reaktsioon kaussides on käivitunud vaadelge ja võrrelge kausse.
Kausis, millele lisati suhkrut moodustub kiiremini ja rohkem vahtu kui teises. Selgita, et samuti saavad suhkrust jõudu kurjad suubakterid kes hakkavad koheselt ka paljunema ja toodavad kõik hambaemaili kahjustavad hapet.
Kodune töö
Tööleht “Kodune hambapesu”
Värvimis-tööleht “Hamba sõbrad”
Värvimis-tööleht “Bakterid ja hammas”
Värvimis-tööleht “Toit ja suutervis”
Tööleht “Minu suhkrukell”
Tööleht “Hambasõbralik ja hambavaenulik päev”
Tööleht “Kuidas hoida hammaste tervist”
Tööleht “ Minu hambad”
Tööleht “Jannujook vesi”
Tööleht “Suutervise kuulike”