Õppetükid Õppetunnid Töölehed

Katse “Happerünnak ja muna”



Katse võib teostada nii kodutööna (vt. tööleht) või tunnis grupitööna

Näita õpilastele mudelit /pilti hambast või kasutage töölehte “Hammaste ehitus” õpimapi “Minu suu” vahel.
Tuletage meelde erinevad hamba osad ja nende nimetused. Keskenduge emaili rollile ja selgita, et see on hamba turvamees ja kaitseb hambakrooni. Selgita, et kuigi email on väga tugev, suudavad happed seda kahjustada. Lisaks bakterite poolt toodetud happele ka happelised joogid, milleks on näiteks mulliga karastusjoogid, samuti mahlad, jne.

Räägi õpilastele, et järgnevas katses uurivad nad kuidas erinevad ained hambaemaili kahjustada võivad. Selgitage, et hamba asemel kasutatakse katses muna, mille koor on küllaltki sarnane hambaemailile.

Valige katses kasutatavad vedelikud (näiteks: Coca-Cola, apeslinimahl, äädikas (kui kasutate äädikat ärge andke seda õpilaste kätte (!) vaid vastav katsepurk täitke ja sulgege ise).

Jaga õpilased vastavalt kasutatavate vedelike arvule rühmadesse ja anna igale rühmale 1 keedetud muna , 1 klaaspurk ja üks vedelikest mida katses kasutate (va. äädikas, mis vala puki ise!). Selgita õpilastele, et oluline on alati katse tulemusi kontrollida, seetõttu asetame ühe muna ka lihtsalt puhtasse vette.

Valage purkidesse nii palju vedelikku, et muna oleks täielikult kaetud. Keerake purgile kaan peale ja jätke katsepurgid nädalaks ajaks seisma. Kui katses kasutatakse ka piima, tuleks seda katsepurki säilitada külmkapis.

Täitke katsepõhised töölehed (võib kasutada töölehti lk. 35 - 36), märkides üles
katse alustamise kuupäev
kasutatud vedelik
oodatav tulemus
tegelik tulemus

Nädala möödudes asetage kõik katsepurgid üksteise kõrvale. Ka kontrollpurk.

Esmalt vaadelge munasid vedelikus, seejärel võtke munad vedelikust välja ja vaadelge muutusi uuesti. Selgitage õpilastele, et iga muutus mida nad munal näevad on võrreldav kahjuga hambaemailile. Paluge märkida töölehele tulemused ja võrrelge tulemusi juba eelnevalt kirja pandud prognoosiga.

Arutlege õpilastega, mida nad teada said.

Vaata lisaks | 4.peatükk: Kuidas hoida suu tevist?
1.õppetükk: Fluoriid
2.õppetükk: Silandid
3.õppetükk: Hambasõbralik toitumine
4.õppetükk: Suuhügieen
Katse “Happerünnak ja muna”
Taustinfo õpetajale
Õppetund 1: Bakterid tööhoos