Õppetükid Õppetunnid Töölehed

Õppetund 2: Mis on suu sees?

Uurime suu sisemust ja mängime 'suu peeglit'

Mängime “Suu peeglit”

Läbi selle mängu näevad ja mõistavad õpilased paremini suuõõne erinevaid struktuure ja osasid.
Eesmärk: näitlikustada suu liikumist (suu erinevaid funtsioone) ja õppida tundma suu sisemust (hambad, keel, neel).

“Peeglike, peeglike sõbra peal, näita mis küll sõbral suus on seal?!”
Mängime teineteise peal peeglit.
Selgitage õpilastele “Suu peegli” mängu käiku.
Jagage lapsed paaridesse; kõige lihtsam on seda teha koos oma pinginaabriga.
Esmalt matkib üks õpilane teise suu liikumist. Seejärel vahetatakse rollid.

1. Alusta tegevust hoides käes peeglit ja palu lastel selgitada, mis funktioon on peeglil.
Aita lastel mõista/selgita, et paarilise, kes mängib peeglit, ülesanne on peegeldada/täpselt järele teha kõiki kaaslase näoilmeid ja suu liigutusi.

2. Selgita, et rolle vahetatakse ja kaaslane, kes teeb liigutusi järele peab jälgima mida ta “peeglist” näeb ja suutma seda pärast ka selgitada.

Jälgitakse:
a) milliseid liigutusi ja näoilmeid saab suuga tekitada
b) mis on suu sees

3. Esmalt demonstreeri ülesannet ise:
- palu appi üks õpilane
- istuge teineteise vastas ja selgita, et praegu oled sina suu liigutaja ja õpilane “peegel “ ning palu tal võimalikult täpselt jäljendada kõiki liigutusi mida sina teed.
- liiguta AEGLASELT oma suud järgnevalt (järjekord ei ole oluline): ava suu pärani, sulge huuled, aja keel suust välja, puhu põsed õhku täis, paljasta hambad neid koos hoides, libista keelega üle oma esihammaste, naerata, mossita, jne.
- anna kaaslasele aega oma liigutusi jäljendada
- liiguta oma suud kõikvõimalikes erinevates suundades, tee huultega erinevaid liigutusi neid torutades, peites, hammustades (moodusta erinevaid näoilmeid, mis väljendavad sõnadeta erinevaid emotsioone).

4. Palu lastel leida endale partnerid või palu ülesanne sooritada pinginaabrite vahel
- rõhuta, et rolle vahetatakse ja liigutaja peab jälgima “peegli” suud ning hiljem seletama mida ta nägi. Oluline on, et liigutaja teeks oma liigutusi matkimise jaoks piisavalt aeglaselt.
- ole tähelepanelik häbelikemate õpilaste suhtes, kes ei pruugi tahta oma suud kaaslasele avada. Sellisel juhul võib ülesande sooritamiseks paluda vabatahtlikke ja moodustada nende vahel paare ning teised sättida istuma nii, et nad saavad peegli rollis olevat õpilast jälgida ning hiljem arutatakse koos nähtu üle.

5. Arutage koos mida teineteise suus nähti
- küsi, kas õpilased soovivad lisada midagi 1 õppetunnis koostatud nimekirjale “mida suuga teha saab”
- palu nimetada mida nad nägid suu sees ja kirjuta kõik õpilaste poolt öeldu nimisõnadena tahvlile
- teise tulpa kirjuta alljärgnevast valikust suu osad, mida lapsed tõenäoliselt ei nimeta või mida nad küll nägid aga millele nimetust anda ei osanud. Selgita mis need on ja palu uuesti kaaslase suus uurida neid suu osasid (võimalusel näita õpilastele ka pilte)

 

Kodune töö:

  • Prindi igale lapsele tööleht “Minu suu osad”, juhenda kuidas töölehti täita.
  • Lisage tööleht “Minu suu” õpimappi
Vaata lisaks | 1.peatükk: Suur suu
1.õppetükk: Suu ülesanded
2.õppetükk: Suuõõne osad
Taustinfo õpetajale
Õppetund 1: Milleks on suu vajalik?
Õppetund 2: Mis on suu sees?
Õppetund 3: Kuidas tegutseb suu söömisel